Badane są wszystkie spółki należące do trzech kategoriiI, w obu klasyfikacjach. W efekcie I etapu sporządzana jest lista 10 spółek, które uzyskały najwyższą punktację w OBU klasyfikacjach, w każdej z trzech kategorii (łącznie 60 spółek).
Kryteria oceny w pierwszym etapie dla klasyfikacji „Najlepszy serwis IR”:
I. Zawartość strony (22)
Czy na stronie zamieszczone są:
- podstawowe dokumenty korporacyjne, zwłaszcza statut i regulaminy organów spółki (1);
- życiorysy zawodowe członków organów spółki (1);
- raporty bieżące (1);
- raporty okresowe (1);
- roczne sprawozdania z działalności rady nadzorczej (1);
- informacja o strukturze akcjonariatu (1);
- kalendarium wydarzeń korporacyjnych (1);
- podstawowe wskaźniki finansowe spółki (1);
- aktualności i komunikaty prasowe (1);
- opinia Biegłego Rewidenta (1);
- szczegółowe dane o ostatnim przeprowadzonym Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy (1);
- wykres notowań spółki (1);
- informacje o polityce dywidendowej i/lub wypłaconych historycznie dywidendach (1);
- podstawowe dane na temat akcji spółki (kod ISIN, ticker, przynależność do indeksów) (1);
- odnośniki do stron innych instytucji rynku kapitałowego: KNF, GPW, SEG, SII (2);
- plik xlsx z danymi (3)
- plik zaawansowany (plik zawierający poza danymi finansowymi dane operacyjne lub dane finansowe w podziale na segmenty; dane za min. 4 okresy sprawozdawcze) (3);
- plik podstawowy (plik zawierający wyłącznie dane finansowe w podziale na segmenty lub plik z danymi finansowymi i operacyjnymi, ale bez historycznych danych) (1);
- brak (0).
- pliki audio lub wideo (pliki streamowane, do pobrania, w formie embedu lub linku do zewnętrznego serwisu, np. YouTube) (2)
- tak, przy czym w serwisie są dostępne co najmniej 4 nagrania dotyczące wyników okresowych lub innych zdarzeń z ostatniego roku (2);
- tak, przy czym na stronie są mniej niż 4 nagrania dotyczące wyników finansowych lub innych zdarzeń z ostatniego roku (1);
- nie (0).
- factsheet (rozumiany jako dokument o objętości nie większej niż dwustronne A4) (1).
Uwaga!
Użyte w tym kryterium dane dotyczące oceny factsheet pochodzić będą z odrębnego badania prezentacji inwestorskich prowadzonego pod patronatem SEG.
Poszczególne elementy będą sprawdzane w serwisie/sekcji inwestorskiej spółki. Jeśli elementy te nie zostaną znalezione w sekcji inwestorskiej serwisu, wówczas będą sprawdzane w wybranych sekcjach ogólnego serwisu korporacyjnego, np. „o spółce”, „ład korporacyjny”, „centrum prasowe”.
Z uwagi na fakt, iż technologia Flash jest wycofywana z użycia, zwracamy uwagę, że serwisy, które wykorzystują tę technologię nie uzyskają punktów za elementy wykorzystujące tę technologię (np. w przypadku wykresu kursu i notowań).
II. Użyteczność serwisu (16)
- Pozycjonowanie strony (6)
Na jakiej pozycji w Google pojawiają się następujące odnośniki do strony internetowej spółki:
- „nazwa spółki”
- „nazwa spółki wyniki”
- „nazwa spółki inwestorzy”
(np. „Zwykła Spółka”, „Zwykła Spółka wyniki”, „Zwykła Spółka inwestorzy”)
W przypadku każdego z trzech wyszukań, spółka może uzyskać następującą liczbę punktów:
-
- odnośnik na miejscu 1 (2)
- odnośnik na miejscu 2-10 (1)
- odnośnik na dalszym miejscu (0)
- Wyszukiwarka na stronie (3)
- działająca wyszukiwarka (3)
- brak wyszukiwarki lub niedziałająca wyszukiwarka (0)
Test wyszukiwarki na stronie polega na próbie wyszukania w niej następujących haseł:
- raporty 2018
- przychody 2018
- sprawozdanie 2018
- akcjonariusze/akcjonariat
- WZA/Walne Zgromadzenie
Wyszukiwarka jest uznana za działającą, jeśli zwróci min. 3 z 5 powyższych wyników, przy czym wyniki aktualne będą prezentowane na górze listy wyników.
- RSS (1)
- Czy dostęp do strony jest zabezpieczony certyfikatem SSL? (1)
- Czy strona jest responsywna? (3)
- Jaki wynik osiąga strona w teście mobilności Google (https://testmysite.withgoogle.com/intl/en-gb)?
- Excellent (3)
- Good (2)
- Fair (1)
- Poor (0)
W I etapie w klasyfikacji „Najlepszy serwis IR” można uzyskać maksymalnie 39 pkt.
Kryteria oceny w pierwszym etapie dla klasyfikacji „Lider komunikacji online”:
I. Komunikacja mailowa (6)
Jak szybko spółka odpowiada merytorycznie na pytania dotyczące relacji inwestorskich przekazane mailowo?
Trzy maile z pytaniami.
Punktacja w przypadku każdego maila:
- merytoryczna odpowiedź w ciągu 24h (2)
- merytoryczna odpowiedź w ciągu 24-48h (1)
- merytoryczna odpowiedź później niż 48h lub brak odpowiedzi (0)
II. Komunikacja z inwestorami po angielsku (6)
- rozbudowana treść w j. angielskim (w tym raporty bieżące i okresowe) (5)
- podstawowe treści w j. angielskim (1)
- brak wersji angielskiej (0)
III. Komunikacja za pomocą innych kanałów i narzędzi (15)
- Czy spółka organizuje czaty dla inwestorów (na stronie jest zapis lub link do strony z zapisem czatu nie starszego niż 1 rok)? (1)
- Czy na stronie spółki jest kontakt dla inwestorów (1)
- Czy spółka udostępnia newsletter dla inwestorów? (2)
- tak i newsletter jest wysłany min. 1x w czasie trwania I etapu konkursu (2)
- tak, ale w czasie trwania I etapu konkursu nie dotarł newsletter (1)
- nie (0)
4. Czy spółka korzysta z mediów społecznościowych w komunikacji z inwestorami? (6)
- spółka prowadzi konto w serwisie społecznościowym, publikuje w nim treści użyteczne dla inwestorów i wchodzi w relacje z innymi użytkownikami (3)
- spółka prowadzi konto w serwisie społecznościowym i publikuje w nim treści użyteczne dla inwestorów (1)
- brak kont w serwisach społecznościowych (0)
Spółka może uzyskać punkty za więcej niż jedno medium społecznościowe, ale z ograniczeniem możliwości zdobycia maksimum 6 punktów. Punkty przyznawane są tylko wtedy, gdy spółka umieszcza na stronie ikony danych serwisów społecznościowych.
5. Prezentacje inwestorskie (5)
Czy spółka udostępnia na stronie prezentacje inwestorskie i jaka jest ich zawartość?
- regularnie publikowane prezentacje wynikowe (min. 4 prezentacje dotyczące wyników okresowych w ciągu ostatniego roku) (1)
- prezentacja zawiera podsumowanie / executive summary (1)
- prezentacja zawiera informacje na temat rynku, na którym działa spółka (1)
- prezentacja zawiera omówienie realizowanych przez spółkę działań / inicjatyw / inwestycji (1)
- prezentacja zawiera komentarze / omówienie wyników finansowych (1)
W zakresie dotyczącym zawartości prezentacji badana jest najnowsza prezentacja dotycząca wyników rocznych, a w przypadku jej braku najnowsza prezentacja dotycząca wyników kwartalnych. W przypadku braku jakiejkolwiek prezentacji wynikowej w ostatnich 12 miesiącach spółka uzyskuje 0 punktów.
Użyte w tym kryterium dane dotyczące oceny prezentacji będą pochodziły z odrębnego badania prezentacji inwestorskich prowadzonego pod patronatem SEG.
W I etapie w klasyfikacji „Lider komunikacji online” można uzyskać maksymalnie 26 pkt.